Hogyan kezeli a budapesti repülőtér a nyári csúcsforgalmat?
Rekordszámú utasforgalom várható idén nyáron a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, amelyre a Budapest Airport már 2024 őszén megkezdte a felkészülést.
Megfelelő erőforrások biztosításával, precíz tervezéssel és a repülőtéri ökoszisztéma szereplőivel való szoros együttműködéssel a repülőtér-üzemeltető készen áll arra, hogy az elkövetkező hónapok forgalmát gördülékenyen kezelje, és minden helyzetben biztosítsa az utasok biztonságát és kényelmét.
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren az utasforgalom 2025 ötödik hónapjában is tovább emelkedett: májusban összesen 1,7 millió utas fordult meg a repülőtéren, ami 16%-kal több, mint az előző év azonos időszakában. Ez azt jelenti, hogy az év első öt hónapjában már 7,4 millió utas utazott a budapesti repülőtéren keresztül.
Ez a növekvő tendencia várhatóan a következő időszakban is folytatódik; az utasforgalom hagyományosan a nyári hónapokban tetőzik, amikor az iskolai szünetek és a kedvező időjárás fokozza az utazási kedvet, ráadásul a menetrend szerinti járatokon felül a charterjáratok száma akár megháromszorozódhat. A Budapest Airport már 2024 őszén megkezdte a felkészülést erre az időszakra a repülőtéri ökoszisztéma szereplőinek bevonásával, és készen áll arra, hogy mindent megtegyen az utasok biztonságáért és kényelméért.

Komplex és kifinomult működés
A légiközlekedés összetett, több szereplőt érintő folyamat, ezért minden résztvevőtől pontos, összehangolt és precíz munkát igényel. A nyári időszak különösen nagy kihívást jelent, hiszen az éves utasforgalom akár egyharmada is erre a három hónapra koncentrálódhat. A repülőtér-üzemeltető mellett a légitársaságok, földi kiszolgálók, hatóságok és légiforgalmi irányítók is fontos szerepet játszanak az utasélmény biztosításában – még késések esetén is. Ehhez szoros együttműködésre és folyamatos információmegosztásra van szükség annak érdekében, hogy gyorsan és hatékonyan tudjanak reagálni, miközben az utasok biztonsága mindenek felett áll.
A bonyolultság mellett fontos kiemelni, hogy a szolgáltatásokat külső tényezők – például időjárási körülmények – is befolyásolhatják, így előfordulhatnak késések vagy járattörlések is.
A Budapest Airport ezért rendkívül fontosnak tartotta, hogy a nyári időszakra más partnercégekkel szoros együttműködésben készüljön fel. A partnerekkel folytatott aktív párbeszéd, a közös problémák azonosítása, a pontos tervezés és a megfelelő erőforrások biztosítása mind hozzájárulnak ahhoz, hogy az idei nyári utasforgalom a lehető legzökkenőmentesebben bonyolódjon le.

Technológiai és infrastrukturális fejlesztések
A repülőtér-üzemeltető folyamatosan fejleszti a repülőtér infrastruktúráját. Jelenleg zajlik a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető híd, valamint az utasfelvételi és -kiszállási terület felújítása, amely hosszú távon alkalmassá teszi a környezetet a növekvő forgalom biztonságos kezelésére.
A 3-as terminál megépítéséig a 2-es terminál kapacitását bővítik. Azokat a területeket optimalizálják, amelyeken minden utas áthalad, és így különösen forgalmasak lehetnek. Az év végéig megnövelik az utascsarnok alapterületét, ahol jelenleg összesen 36 önkiszolgáló poggyászfeladó automata áll rendelkezésre, és több légitársaság kínál korai poggyászfeladási lehetőséget is. A biztonsági ellenőrzőpont hatékonyságát javították a nyári szezonra, ami – az év első felének tapasztalatai alapján – csökkentette a várakozási időket. A leggyakrabban használt sávokat a legmodernebb, leghatékonyabb testszkennerekkel szerelték fel.
Nemzetközi trendek a nyári járatkésések mögött
A légi utasforgalom jellemzően a nyári hónapokban tetőzik, amikor a menetrend szerinti járatok mellett a charterjáratok száma akár megháromszorozódhat, tovább terhelve az amúgy is zsúfolt európai légteret.
A légiközlekedés, mint összetett rendszer, olyan tényezőktől is függ, amelyek kívül esnek a repülőtér irányítása alól, és zavarokat, lassulást okozhatnak. Ilyen például egy technikai meghibásodás, a személyzet elérhetősége vagy az időjárás. Viharos időjárás esetén az utasbiztonság az elsődleges szempont, így ha a légköri viszonyok veszélyeztetik a légiforgalmat, akkor a földi kiszolgálás, a felszállás és a leszállás is felfüggeszthető. Egy leállás torlódásokat idézhet elő mind a kiinduló, mind a célállomás repülőterén, és minél több fordulót végez egy repülőgép egy napon belül, annál nagyobb eséllyel halmoz fel késést a nap végére.
Utassegítés késések esetén
A Budapest Airport már a tavalyi évben utassegítő pontokat alakított ki a 2-es terminál A és B oldalán, amelyek idén nyáron is a rendelkezésre állnak. Ezek célja, hogy késés vagy rendkívüli helyzet esetén gyors és közvetlen segítséget nyújtsanak az utasoknak – információval, útbaigazítással, szükség esetén pedig alapvető ellátással.

Járatkésések vagy törlések miatti gyors tájékoztatás elsősorban ezeken a pontokon lesz elérhető az utasok számára, ahol szükség esetén élelmiszert, italokat, higiéniai termékeket és bébiételeket is biztosítanak a kisgyermekes családok részére. A BUD:carezone területén minden szükséges elérhetőséget és információt megtalálnak az utasok.
A terminál egész területén, valamint a segítségnyújtó pontoknál is a repülőtér munkatársai – kék mellényt viselve – állnak az utasok rendelkezésére egész évben.
Forrás és fotó: bud.hu